2 czerwca 2023 r. | 4 minut czytaj | Redakcja CAPTRON

Przyciski w Transporcie Publicznym: Dyrektywa UN ECE 107.8

Dyrektywa EKG ONZ 107 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ) określa, jak autobusy i inne pojazdy drogowe muszą być wyposażone, aby uzyskać homologację.

W 2021 r. w rewizji 8 dyrektywy 107 dodano punkt dotyczący "ulokowania i dostępności dla pasażerów o ograniczonej mobilności". Zawiera on szczegółowe kryteria dla przycisków żądania stopu w transporcie publicznym, ułatwiające ich użytkowanie osobom niepełnosprawnym fizycznie.

 

W niektórych przypadkach specyfikacja przycisków nie jest jasno sformułowana

Po zgłębieniu tematu można jednak zauważyć, że niektóre sformułowania w UN ECE R107.8 dotyczące przycisków dla autobusów nie są jasne i stanowią wyzwanie dla producentów, czy firm transportowych. 

W tym wpisie zajmujemy się najważniejszymi aspektami dyrektywy UE dla transportu publicznego. Przedstawimy jak prawidłowo interpretować normy i modyfikować istniejące przyciski przystankowe, aby były zgodne z dyrektywą.

 

Jak wdrożyć dyrektywę UN ECE R107.8 w branży transportowej?

  1. Co to jest "środek komunikacji"?

    Co dokładnie obejmuje użyty w dyrektywie termin "środki komunikacji" nie jest w niej zdefiniowane. Rozumiemy, że "urządzenia komunikacyjne" to wszystkie urządzenia, za pomocą których pasażer wchodzi w interakcję z autobusem i kierowcą podczas wsiadania, transportu i wysiadania. Konkretnie są to przyciski żądania stopu lub pomocy dla kierowcy oraz przyciski żądania otwarcia drzwi lub rampy.
     
  2. Jak należy zaprojektować specyfikację lokalizacji przycisków?

    Specyfikacja miejsc w autobusie, w których muszą być używane odpowiednie przyciski, również nie jest jasna. Jedynie miejsca uprzywilejowane oraz obszar dla wózków dziecięcych/inwalidzkich są wyraźnie wymienione.

    Z powodów ekonomicznych przyciski zgodne z dyrektywą są więc często używane tylko w niezbędnych miejscach, a nie w całej przestrzeni pasażerskiej. Zwróćmy uwagę, że użytkownicy transportu publicznego z upośledzonym wzrokiem, czy niepełnosprawnością ruchową nie odnoszą korzyści z poprawy operacyjności na całej przestrzeni autobusu. Przyciski powinny więc być instalowane nie tylko w wybranych, ale we wszystkich częściach pojazdu.
     
  3. Jaki jest zgodny z dyrektywą charakter dostępnych przycisków?

    Opis właściwości technicznych i optycznych urządzeń komunikacyjnych - kontrast, właściwości dotykowe i sygnał optyczny - również pozostawia pole do interpretacji. Dotyczy to w szczególności sformułowania o wymaganym kontraście: może to oznaczać zarówno kontrast od "obudowy do powierzchni dotykowej", jak i od "pręta do powierzchni dotykowej". Dla bezpieczeństwa zalecamy najwyższy możliwy kontrast na obu poziomach.

 

Przykład Przycisku CAPTRON SERIES SR zgodnego z wytycznymi. Pojemnościowy przycisk stopu na żądanie z funkcją dotykową, sygnałem optycznym i akustycznym oraz symbolami w alfabecie Braille'a.

 

Warto więc rozważyć nowoczesne, zgodne z dyrektywą UN ECE 107.8 rozwiązania przycisków dla transportu SERIES SR!

Dlaczego?

  • Różnokolorowe obudowy sprawiają, że elementy sterujące zawsze kontrastują z otoczeniem.
  • Kilka wskaźników LED sygnalizuje wizualnie, że odpowiednie drzwi pojazdu zostały zwolnione.
  • Dla osób niewidomych przyciski żądania stopu mają również napisy w języku Braille'a.

Dodatkowo wszystkie przyciski CAPTRON są znane ze swojej jakości, precyzji i niezniszczalności. Sprawdź nasze testy wytrzymałości i przekonaj się sam!

> Powrót do przeglądu blogu

 

Masz pytania lub potrzebujesz indywidualnej porady?

+ Skontaktuj się z nami

series SR

Naszej nowej, kompaktowej generacji przycisków żądania stopu
Nowoczesne, zgodne z normą R107.8 rozwiązanie dla pasażera w transporcie publicznym